NAttetisseri: 5 tips til dig, der skal tisse om natten

Er du træt af at vågne om natten, fordi tissetrangen melder sig? Så er du ikke alene. Næsten 7 ud af 10 mænd over 40 år døjer med nattetisseri. En årsag kan være forstørret prostata. Heldigvis er der flere ting, du kan gøre.

For de fleste mænd kan hyppig vandladning være det første tegn på benign prostata hyperplasi (BHP), altså godartet forstørret prostata. Det skyldes en stigning i mængden af ​​prostatavæv i prostatakirtlen, og det kan føles meget ubehageligt.

Herunder finder du 5 gode råd til dig, der er generet af opvågninger, fordi du skal op for at tisse om natten.

Læs også: Hvorfor har jeg vandladningsproblemer?

1. Drik ikke 3 timer før sengetid

Hvis du drikker væske lige før sengetid, vil nyrerne begynde at filtrere væsken, mens du sover. Det skaber mere urin, hvilket gør at du i sidste ende må stå op for at tisse om natten. 

Særligt alkohol medfører nattetisseri, da alkohol er vanddrivende. Det skyldes, at alkohol hæmmer udskillelsen af ​​hormonet ADH (antidiuretisk hormon), hvilket gør at nyrene ikke modtager de nødvendige signaler til at holde på vandet i kroppen. Derfor bliver der udskilt mere vand end normalt gennem urinen, når du har indtaget alkohol. Vil du gerne undgå vandladning om natten, skal du altså begrænse dit væskeindtag, og særligt alkohol, op til sengetid.

2. Tis før sengetid, ikke før Netflix

Husk at gå på toilettet og tømme blæren, lige inden du går i seng. Du kan nemt føle, at du lige har været på toilettet, men i virkeligheden har du måske brugt en time på Netflix efter dit sidste toiletbesøg. 

Gør det til en vane at gå på toilettet som det sidste, du gør, inden du går i seng. Det reducerer risikoen for at du efterfølgende får nattesøvnen forstyrrer af irriterende nattetisseri.

3. Spis mindre sukker

Høje insulinniveauer kan irritere blæren. 

Derfor kan du faktisk reducere behovet for at tisse om natten ved at spise mindre sukker og sukkerholdige fødevarer, der generer blæren.

4. Lav bækkenbundsøvelser for mænd

Du tror måske, at bækkenbundsøvelser kun er for damer? Det er det ikke. 

Regelmæssig spænding og afspænding af bækkenbundsmusklerne kan hjælpe mænd, der døjer med vandladning om natten eller dagen. Muskulaturen i bækkenbunden hjælper med at støtte blæren. Derfor kan træning af disse muskler forhindre, at du vågner for ofte for at tisse om natten.

Det bedste af det hele er, at du kan lave knibeøvelser hvor som helst og når som helst. Der er nemlig ingen, der kan se, at du laver øvelserne.

5. Tøm hovedet for stress

Nervøsitet og angst kan holde dig vågen om natten, men det kan også føre til ekstra nattetisseri. 

Undersøgelser viser, at de, der har meget angst, også går oftere på toilettet.

Forsøg derfor at lægge de besværlige tanker væk, inden du går i seng.

Prøv et kosttilskud for prostata

Du kan prøve nogle af 5 tips ovenfor af, hvis du gerne vil reducere tissetrangen.

Desuden kan et kosttilskud til normal prostatafunktion bidrage til at mindske tissetrang og hyppige vandladninger.

ProstaCare indeholder flere gode næringsstoffer, herunder 6 mg lycopen, som hjælper med at reducere oxidative skader på prostataceller og -væv samt holde DNA’et intakt i prostatavævet. ProstaCare indeholder også granatæbleekstrakt, græskarkerneekstrakt, brændenældeekstrakt og selen. 

Selen bidrager til normal spermatogenese (udvikling og modning af sædceller). Desuden indgår zink, som blandt andet hjælper med at opretholde normale testosteronniveauer i blodet, samt normal kognitiv funktion

Ved at tage en daglig dosis ProstaCare sikrer du, at kroppen får alle disse vigtige aktive ingredienser, som er gavnlige for prostata.

NB! ProstaCare er et kosttilskud og bør ikke erstatte medicin og/eller behandling.

PRØV PROSTACARE I 60 DAGE

50% RABAT – KUN 174, –

Indtast dit telefonnummer

Du vil blive sendt videre til en ordreformular, udfyldt med oplysninger knyttet til dit telefonnummer. Her kan du læse mere om abonnement og vilkår, før du bestiller. Du bestiller ikke noget endnu.

Kilder: